Italienskt på tallriken och franskt i glaset...

Glamourmamman / 30 September, 2011 - 19:02 / Mat, bak och dryck
5 kommentarer

En storstädning och en solig löparrunda senare... Mmmm...

Njut kvällen ♥

PASTA MED SALSICCA OCH CHAMPINJONER 4 port.

Ingredienser:

400 g Pasta (gärna tricolore)
2 msk smör
200 g champinjoner, skurna i fjärdedelar
400 g salsicciakorv (eller pepparsalami)
3 dl grädde
75 g parmesan, riven
1 dl torrt vitt vin

Gör så här:

Koka upp pastavatten enligt anvisningar på paketet och lägg i pastan innan du börjar med såsen. Ta upp pastan 2 minuter innan koktidens slut. Smält smör på medelhög värme. Lägg i salsicciakorven, skuren i bitar och utan skinn. Bryn korven cirka 1 minut. Tillsätt champinjonerna, häll på vinet och låt koka i 1 minut. Häll i grädden och låt koka upp. Låt stå och sjud cirka 5 minuter på hög värme till såsen reducerats till hälften. Vänd ner pastan och tillsätt riven parmesan. Koka ihop under 2 minuter. Lägg upp på tallrikar och garnera med riven parmesan och ruccola. Njut av denna underbara rätt tillsammans med ett glas rött!

Stämplat ut för helg...

Glamourmamman / 30 September, 2011 - 13:27 / Outfits
4 kommentarer

Lite fredagspiffig ;-)

Sådär, då har man stämplat ut för helg igen! Hela den här veckan har varit tokig (både många sätt...), och egentligen skulle jag varit ledig idag. Men eftersom jag var tvungen att vara hemma med barnen i tisdags, så fick jag jobba några timmar nu på förmiddagen för att hinna i kapp. Det är mycket nu!! Men jag gick hem med en nöjd känsla innan, och jag kan släppa jobbet resten av helgen. Nu är det bara att ta tag i jobb nr 2 - alltså det här hemma... T är också ledig, så vi tänkte köra ett städröj innan fredagsmyset. Let´s go!

Tunika och jeansleggings - H&M, Boots - Din Sko, Ring - Gammal från H&M

Att resa med småbarn...

Glamourmamman / 29 September, 2011 - 09:30 / Resor/semester
22 kommentarer

Efter vår Greklandsresa har jag fått många frågor om hur det var att resa med barn, och i synnerhet med så små barn som lille C. Vi reste med O till Egypten när han var något äldre än C är nu, så vi har samlat på oss lite erfarenhet. Här har jag gjort en liten sammanfattning över bra tips att ta med sig. Och fråga gärna!

Packningen
Det trixiga med att flyga med ett barn som är under 2 år, är att han/hon inte har rätt till egen bagagevikt, eftersom man inte heller har en egen flygstol. Det går ju trots allt åt en del plagg under en vecka - plus allt annat man behöver i form av mat, blöjor, leksaker och annat. För oss blev det dock inget stort problem, eftersom vi kunde packa mycket i O´s resväska. Barns kläder väger ju också lite mindre. Vi hade även med oss tvättmedel så att vi lätt kunde tvätta upp lite om det skulle behövas. Vi funderade ju lite över hur vi skulle packa blöjorna. Vi löste det genom att lägga hälften i handbagaget och hälften i en av resväskorna. Ett annat sätt är ju att lägga dem under barnvagnen, men det funkade tyvärr inte med vår paraplysulky.

Sov sött en timma på flyget under både dit- och hemresan

Flygresan
Som jag skrev innan så har man ju ingen egen flygstol till barn under 2 år. Och att flyga med en 1-åring med en massa myror i brallan, kan vara lite krävande... Nu hade vi bara drygt 3 timmars flygresa så egentligen var det inga problem alls. Vi såg till att lille C hade ätit ordentligt innan vi gick på planet. Vissa menar att man ska ge välling i samband med att planet lyfter, men det hade jag upplevt som stressigt, att behöva tänka på att värma vällingen precis i rätt stund. Varken O eller C hade ont av tryckförändringar heller, så då kände vi att det var smidigare att låta honom äta innan. På ditvägen somnade han i samma sekund som det släcktes ner i kabinen och vi skulle lyfta. Och på hemvägen somnade han på ungefär halva vägen. Och resterande 1,5 timma gick ganska ok att sysselsätta honom med mellanmål, och lek och bus i brorsans stol :-) Vi hade laddat med små överraskningar till båda barnen (pixiböcker, russin och annat) men det behövdes knappt.

Sol & bad
Vi hade rustat oss på alla sätt för att skydda C mot solen - solskyddsfaktor 50, UV-dress, solhatt, parasoll, etc. Och det gick hur bra som helst! C badade och lekte ganska mycket i solen, men han var nästan lika blek när han kom hem (med undantag av lite färg på kinder och armar), precis som en bebis ska vara. Det var ovanligt varmt i Grekland när vi var där, 30-35 grader, och han var ganska nöjd med att sitta i skuggan i sin vagn och slappa. Och ibland lekte han på en filt under parasollet. Sov gjorde han ofta i vagnen på dagarna.

Älskar att bada!!

Maten
Inte heller maten var något problem för lille C eftersom han äter det mesta. Vi hade med oss välling och några burkar med barnmat, men i övrigt åt han av den vanliga maten. Ofta delade han och O på en portion pasta Bolognese, en omelett eller liknande. Och sedan slank det ner en massa vattenmelon och bananer också :-) På stranden eller om vi var på någon utflykt, så funkade det bra med burkar med gröt, fruktpuré och lite majskrokar och rån. Det sistnämda är förövrigt toppen att ha med som nödproviant i skötväskan! C drack oftast bara vatten på dagarna, men ibland spädde vi ut det med lite god juice för att han säkert skulle få i sig tillräckligt med vätska i värmen. Obs! Glöm inte att ta med dig vällingpulver som räcker för hela resan, det finns normalt sett inte att köpa utomlands. Tänk på att ta med flaskborste och diskmedel så att du enkelt kan diska upp flaskorna. Och gärna även en doppvärmare eller resevattenkokare att värma vatten och mat i.

Ja, som ni förstår så gick det verkligen superbra att resa med barnen! Inget gnäll eller sura miner från barnen på hela resan, inte ens på flygplatsen då flyget hem var försenat med så många timmar. Det har helt klart gett mersmak, och att resa med barn får en att se på resmålet med andra ögon. Dom ser på allt ur sitt perspektiv och det ger helt klart ett mervärde även till oss vuxna. Och sedan är det ju underbart att bara få vara tillsammans som en familj under så här fina omständigheter. Så ni med barn, våga uppleva världen med dem!