Glamourmamman svarar!

Hallå igen!
 
Jag tänkte inleda veckan med svar på era frågor i förra veckans "Fråga Glamourmamman" - så håll till godo!
 
 
Skönhetsfavoriter till vardags och fest?
Både till vardags och fest tycker jag att det är viktigt med en bra grund i ansiktet, och jag själv använder oftast en foundation från Max Factor (Age Renew) som passar min ålderskategori. Sedan använder jag en flytande concealer från samma märke (Mastertouch), och den skulle jag aldrig vilja vara utan! Jag har börjat använda läppstift även till vardags, och tycker att både Lumene och max Factor har bra varianter. Förutom makeup tycker jag om att smörja in mig med en skön bodylotion varje dag, och där använder jag allt från Body Butter från Body Shop, till klassiska Nivea.

Top 5 med favoritövningar när du kör hemmaträning?
Hemmaträning är grymt att ta till de gånger man inte kommer iväg till gymmet! Sedan hänger det på om man har några redskap hemma eller inte. Har man inte det så är Burpees en superövning, som funkar som både pulshöjare och för funktionell träning. Sedan funkar ju klassiker som knäböjshopp, utfall, armhävningar, sidoplanka med rotation, rygglyftsvarianter, etc. För att variera sin hemmaträning skulle jag satsa på att investera i ett par byggbara skivhantlar (finns billiga på Gekås eller Rusta), ett TRX-band eller pilatesboll. Det ger oändligt många fler övningar!
 
 
Hur såg din träning ut innan du fick barnen?
Jag har arbetat länge med hälsa/friskvård och varit instruktör i 15 år, så jag har nästan alltid varit aktiv på något sätt. Innan barnen hade man ju dock bara sig själv att tänka på, så då kunde man styra träningen helt efter
 sina önskemål. Då var jag mest en typisk gruppträningstjej - både tränade och instruerade step, aerobic, spinning, etc. Och varvade med lite löpning. Styrketräningen har faktiskt kommit på senare år, och något jag har lärt mig älska. Om man ska jämföra antalet pass, så tränar jag nog minst lika mycket nu - men jag kör kortare och intensivare pass.
 
Hej, jag undrar om du är bra på att sköta din kost? Enligt dig själv alltså ;-), "slarvar" du i veckorna med fika, godis, nåt glas vin osv?
Jag försöker att leva så hälsosamt jag kan under vardagarna - försöka få i mig näringsriktigt mat, mycket protein, och fokusera på långsamma kolhydrater. Därmed inte sagt att jag aldrig unnar mig en fika eller ett glas vin. Men inte varje dag! Och de få gånger jag "slarvar" under veckorna, så njuter jag av det - annars är det liksom ingen mening tycker jag :-)  
 
 
Jag är grymt nyfiken på vad andra hittar på till sina barn i julklapp så jag önskar mig ett inlägg om det...!!! Kramar o hoppas på en härlig start på nya veckan!
Vi köper inte speciellt mycket leksaker till våra barn faktiskt - det brukar bli en hel del sådant från släkten istället.  Men är det något speciellt, och lite dyrare, som står på önskelistorna så köper vi såklart det också (om det känns vettigt). Annars har vi något år köpt t.ex biljetter till Disney on Ice med hotellövernattning - känns bra att lägga pengar på sådana familjeaktiviteter, när vi inte alltid ses på helgerna pga T´s jobb. Upplevelspresenter alltså!
  
Har du alltid varit intresserad av och jobbat med träning/friskvård? Kan tänka mig nga fler Tabataövningar-gillar verkligen den typen av träning!!
Jag har varit intresserad av träning och hälsa sedan sena tonåren ungefär. När jag var 23 började jag plugga (först idrott och hälsa, och sedan idrottspsykologi) och vid 26 års ålder fick jag min nuvarande tjänst som friskvårdsansvarig. Kul att du gillar Tabata - det gör jag också :-) Kolla gärna gamla inlägg under "träning" för inspiration, eller håll utkik framöver!
 

 
Jag undrar om du rekommenderar att man tränar en del av kroppen i taget när man styrketränar, tex armar en dag och ben en annan dag?
 Det hänger lite på vad syftet är med din träning, och hur många träningstillfällen du har i veckan. Skulle kunna skriva en hel uppsats, men jag tror jag kör det lite kort och enkelt :-) Jag själv tränar allsidigt för att få en funktionell kropp, och jag försöker få till 2-3 styrkebaserade pass i veckan - och då kör jag oftast igenom hela kroppen. Satsar du dock stenhårt på att bygga muskler, kanske du vill träna oftare, och då kan det vara en fördel att dela upp muskelgrupperna så att kroppen får den vila och återhämtning som den behöver mellan passen.
 
Undrar också om du kan tipsa om någon sida där där det finns bra upplägg för träning på gymmet, om man är nybörjare?
 Jag tycker att det finns massor av bra träningsbloggar på nätet, där speciellt Lofsan ger bra tips även för nybörjare. Sedan skulle jag dock rekommendera att lägga en timma på en riktigt genomgång i gymmet, så att du vet säkert att du gör rätt, och får ett program som passar just dig och din kropp och målsättning. Träningen kommer att bli så mycket roligare då!
 
 
 
Min sista fråga är om ni har något "annorlunda" på julbordet som kanske inte är helt traditionellt?
När det kommer till julbord så är vi nog ganska traditionella i vår familj. Dock gjorde alltid min mamma legymsallad förr (hon gör det nu också ibland, för min skull ♥) och det tror jag inte är så vanligt kanske?
 
 Så, det var nog alla frågorna - annars hojta till igen. Ha en fin start på veckan, så hörs vi snart.
 
Kram på er ♥


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: