Strong is the new skinny

 
Hallå måndag!
 
Det har blivit något av en tradition att inleda veckan med ett träningsinlägg. Och nu tänker jag ta upp något som jag har funderat ganska mycket på det senaste året - nämligen det här med kvinnor och styrketräning. De flesta tjejer är rädda för att träna med tunga vikter, eftersom dom är rädda för att få stora, bulliga muskler. Men faktum är att det är svårt för oss kvinnor att bli "biffiga" - vi har helt enkelt inte samma förutsättningar som män (bl.a för att vi har mycket lägre testosteronhalt) .
 
Jag ser ofta tjejer stå och jobba med 2-kilos hantlar på gruppträningspass, och dom ser knappt trötta ut efteråt. Jag menar 2 kilo?! Det är ju inte ens vad ett nyfött barn väger, och helst bör man ju träna för att orka med mer än vad man är van vid i vardagen. Självklart gäller inte detta personer som är skadade eller har någon annan begränsning, men ofta ser jag detta även hos unga och friska tjejer. Man är helt enkelt rädd för att ta ut sig. Och utan att pressa sig mer än vad man är van vid, då uteblir resultaten.
 
 Jag har den senaste tiden läst flera bra artiklar som tar upp samma ämne - bl.a HÄR. Förhoppningsvis kan fler kvinnor få upp ögonen kring det här med styrketräning, för vi har mycket att vinna. Förutom att bygga upp en kropp som är rustad för att klara av vardagen (och ändå ha krafter kvar på kvällen), så ökar du din förbränning i kroppen hela dygnet - även när du inte tränar. Och visst är det snyggt med en stark kropp, med stolt hållning? Jag kan bara instämma i det nya slagordet - Strong is the new skinny!
 
Ha en fin dag ♥
Postat av: Linda

Hej Nina!!
Mycket intressant inlägg!! Själv tränar jag på Vessige Kettlebell o där tränar vi rena kettöebellpass o mycket cross fit. Kul Kul!!
Kettlebell är bra tycker jag för man kan själv styra vilka vikter man vill ha, jag som är en normal tränad tjej kan var med på samma pass som en kille som är super tränad för vi kan styra det själva, det är häftigt!! Det inspirerar!

Jag säger som du, våga ta tyngre vikter! I kettlebell ligger jag på ca 16 kg när vi kör "vanliga" tvåhands svingar o vissa dagar när man känner sig starkare kan man köra 20 kg ;) KUL!!

Ha en bra Måndag!!

Svar: Härligt Linda!! :-)
Nina - Glamourmamman

2013-02-04 @ 11:08:18
Postat av: pillan

Toppen Nina!!

Detta har jag påpekat för flera väninnor i många år.... men det är svårt för vissa att förstå! Jag sliter hund i gymmet för att bygga muskler men eftersom jag har en "slank" kropp är det ännu svårare... :/

Hejja för tyngre vikter ;)

Kram P

2013-02-04 @ 11:44:42
URL: http://hemmahospillan.blogg.se
Postat av: birgitmaria

Jag älskar tunga vikter ;) Det är ju därför jag tränar styrketräning för att få öka vikterna! När jag som tonåring steg in i gymmet första gången var jag ju hur svag som helst, det var sååå kul att kunna öka vikterna eftersom. Håller med dig fullt ut!

2013-02-05 @ 21:07:12
URL: http://birgitmaria.blogg.se/


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: