Träningsfrågor från er läsare...

Hej!
 
Det har som sagt trillat in lite frågor om träning i kommentarsfältet, och jag tänkte passa på att besvara dem samtidigt. Alltid svårt att begränsa sig i skrivandet, när det är så mycket man vill förmedla - men samtidigt kan man ju inte skriva långa invecklade "romaner". Så jag försöker svara ganska enkelt och kortfattat - hoppas att det är ok!
 
Hur ofta tränar du styrka resp. kondition?
 
Jag siktar på att träna 3-4 gånger i veckan - en bra vecka kan det bli 5 pass och en mindre bra kan det bli "bara" 2. För att behålla min motivtion, och för att inte skada mig, försöker jag träna så allsidigt som möjligt. Jag försöker få in två pass i veckan som är mer styrkebaserade, t.ex. cirkelträning, CrossFit eller klassisk gymträning. Och däremellan springer jag som sagt gärna :-) Utöver detta har jag ju en hel del pass som instruktör, och dessa passen är en mix av kondition av styrka - t.ex. Step&Styrka, medelpass och HIT. Så sammanfattningsvis kan man säga att jag tränar ca 40% kondition och 60% styrka.
 
 
Känner många gånger att jag kan för lite om träning och går då "bara" ut o springer några gånger,sen tröttnar jag..Bor 5 mil från närmsta gym vilket känns för långt.Önskar jag hade mer kunskap så jag kom igång hemma..
  
Jag förstår aboslut att det är svårt att träna hemma om man inte har så stor kunskap. Har man dessutom inte den rätta motivation så kan det lätt rinna ut i sanden...Men allt går att lösa :-) Jag skulle rekommendera att du satsade på PT Online (finns flera duktiga personliga tränare som jag kan tipsa om!), för att få hjälp med att komma igång. Kostar en slant, men det kommer det att vara värt! Man kan göra massor hemma - och allt blir ju så mycket roligare - och mer effektivt - om man får ett träningsupplägg från någon som kan. Under "träning" i min blogg kan man hitta flera upplägg för hemmaträning, och det finns även många klipp på nätet, där duktiga instruktörer visar tips på träningsupplägg (Lofsan t.ex). Lycka till!
 
 
Du får gärna göra inlägg om hur man tränar en viss kroppsdel, te.x. magen, ryggen m.m.
 
 Oj, detta var en ganska komplex fråga - skulle kunna skriva spaltmeter om ämnet :-) Det viktigaste när man tränar bålen är att skapa balans mellan rygg och mage - dom hänger liksom ihop. En öm ländrygg som skapar problem, kan t.ex ofta bero på svaga magmuskler. Så glöm att ligga och nöta 150 situps :-) Satsa på varierad magträning (t.ex. olika typer av plankor, sittande bålrotation med eller utan vikt, fällkniven, knäfällningar, etc) i kombination med övningar för ryggen (t.ex. rygglyft, "jorden runt" med lätt vikt, roddövningar, etc). Sedan är det bra att veta att bålen involveras i många andra styrkeövningar också - t.ex. marklyft - som gör att man får mag/ryggträning på köpet :-)
 
 
Nyfiken på om du har sprungit något lopp? Tips och tankar kring ämnet?
 
Japp, jag har sprungit några lopp genom åren - även om det var ett tag sedan nu. Har helt enkelt haft riktig tid och motivation till att träna för ett speciellt ändamål. Eftersom jag tränar - och måste träna - så allsidigt pga mitt jobb, så känner jag inte att jag vill/kan nischa mig på så sätt att jag satsar mer på en "gren". Men egentligen är det superbra att ha ett mål med sin träning - att ha något att träna FÖR. Det längsta lopp jag är sprungit är dock bara en kvartsmara, och Göteborgsvarvet lockar mig inte alls faktiskt. Beundrar dock min väninna som springar den ena maran efter den andra! Skulle dock kunna tänka mig att ställa upp i något milslopp - känns lite lagom för en löpare i min klass :-)
 
Happy Training ♥
Postat av: Ulrika

Hej!
Här har vi en trogen lösare som är galet dålig på att kommentera. Jag tänker hela tiden att jag ska bi bättre på det men kommer tyvärr inte längre än till tanken...

Ditt jobb låter så himla roligt, det vi får/kan läsa om det. Hur länge har du jobbat med friskvård på ditt jobb? Vad har du gått för utbildningar för att bli instruktör?
Jag ska ev. få chansen att bli instruktör i styrka på mitt gym vilket ska bli så himla roligt och är då nyfiken på utbildningar.

Ha det bäst och Glad Påsk!
/Ulrika

Svar: Vad kul att du gillar min blogg - och kul att du funderar på att satsa på instruktörsjobbet :-) Jag tänkte skriva ett separat inlägg om mitt jobb och mina utbildningar, kommer i dagarna! Kram Nina
Nina - Glamourmamman

2014-04-17 @ 22:32:55


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: