5 veckor med coach Milla

 
Hej!
 
Som ni säkert vet vid det här laget, så har jag kört en hårdsatsning på träningsfronten den senaste tiden. Nu är det bara en månad kvar tills det är dags för höstens stora utmaning - Toughest i Göteborg. Jag tror och hoppas att mina veckor med Milla och PT+ har gjort mig mer rustad för loppet. För er som också vill göra en satsning på er träning - och kanske testa Milla eller någon av hennes kollegor - så kommer här en liten sammanfattning av konceptet:
 
 
Hur fungerar det?
 
Du börjar med att gå in på PT+ och välja den PT som passar dig och dina mål bäst. För min del visste jag att Milla skulle vara perfekt, redan när hon föreslog samarbetet, eftersom hon vet hur det är att vara småbarnsmamma och polisfru, med allt vad det innebär. Och hon gillar blandningen av korta, intensiva pass, med lite längre eller tyngre sådana.
 
Därefter får du besvara ett antal frågor om dig själv, dina förutsättningar och självklart dina mål. Genom appen som du sedan laddar ner, får du alla pass (och/eller kostråd) som din PT skickar till dig, samt har en regelbunden dialog med hen. I appen registrerar du din träning, och kan även se statistik. Passen beskrivs i text, men är även filmade - ett stort plus om man är lite osäker. Dessutom är det såklart fritt fram att ställa frågot om det är något man inte förstår.
 
För vem?
 
Självklart är detta det ultimata sättet för den som är nybörjare och vill ta ett krafttag kring sin hälsa och träning - inte minst för den som har långt till ett gym och personliga tränare. Men tjänsten är minst lika bra för den som redan har en etablerad träningsvana, men som kanske behöver utvecklas på något sätt. Även om jag själv har arbetat som instruktör i över 15 år, så är det såå nyttigt att ha någon annans erfarna ögon på sig. Man hamnar lätt i en bekvämlighetsfas.
 
Fördelar
 
- Så lättillgängligt! Vem som helst - med en smartphone - kan få bra och riskfri träning genom en välutbildad PT. Och PT:n har du med dig överallt om du vill - även om du är på tjänsteresa eller på semester!
 
- Ett prisvärt alternativt om man inte har råd med en PT på plats.
 
- Kontinuerlig feedback och nästintill daglig kontakt genom appen. Min PT Milla var duktig på att "känna av" mig och min dagsform, och gav mig regelbundet pepp (och ibland inbromsningar om det behövdes....) och nya utmaningar. Träningen blev aldrig tråkig, utan förnyades och utvecklades efterhand.
 
Nackdelar
 
- Just att PT:n inte fanns på plats i fysisk bemärkelse, om man behöver hjälp med t.ex. en övning.
 
- Svårare att mäta vissa resultat - särskilt om man har mål som t.ex. minskad fettprocent. En PT har oftast de rätta redskapen. Vid prestationsmål är det lättare - om det handlar om att springa på en viss tid, eller klara x antal repetitioner.
 
 
 
Sammanfattning
 
Jag är jättenöjd med dessa veckor med min PT - jag har fått en riktig nytändning när det gäller träning. Och jag är stolt över mig själv, för jag har verkligen kämpat hårt! Målet med min satsning var att få en starkare, snabbare och ännu mer funktionell kropp, som kommer att klara av de tuffa utmaningarna som väntar i loppet. Dessutom hade jag en extra målsättning med denna utmaning - och det var att få lite mer framträdande muskler på överkroppen.
 
Jag känner att min löpstyrka har förbättrats avsevärt bara på dessa 5 veckor, och även när det gäller arm - och ryggstyrkan märker jag resultat. Och sakta men säkert anar jag muskler som gör sig mer synliga på armar, rygg och axlar :-) Dock har jag lång väg kvar känns det som, till min dröm att klara strikta chins utan assistans... Men jag tror att denna träning kommer ha stor nytta ändå i alla monkeybars och ringar som Toughest innehåller. Om inte annat så har jag ju faktiskt fortfarande några veckor kvar att träna :-) Och det kommer jag definitivt att göra!
 
Vill du också testa att träna med Milla, så har hon just nu ett toppenerbjudande. Köper du ett 4-veckorsprogram senast den 30/9, så får du en vecka på köpet. En perfekt kickstart inför hösten!
 
På återseende!


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: