Mama Tummy Day

 
 
God förmiddag!
 
Hoppas att lördagen har börjat på bästa sätt! Jag tänkte inleda helgen med ett styrkepass med fokus på överkropp och bål. Det kan ju dessutom passa bra, eftersom det är Mama Tummy Day idag - som firas för att uppmärksamma alla kvinnor som drabbas av diastas efter en graviditet och förlossning. Så här står det på hemsidan:
 
Varje år riskerar över 40 000 kvinnor i Sverige, att få bestående problem efter graviditet och förlossning. Problemen negligeras idag av vården och klassas oftast som skönhetsbesvär. Besvären vi pratar om är diastasis recti, eller separerade magmuskler som det kallas för i dagligt tal. En diastas uppkommer när bukhinnan och magens muskler töjs ut och de raka bukmusklerna delar på sig under graviditeten för att ge plats till det växande barnet. Detta är helt naturligt. Efter förlossningen fortsatter bukhinnan vara uttöjd och magens muskler hänger som ett trött gummiband. Kvinnan har i detta läge svårt att hitta kontrollen och aktiviteten i magmusklerna igen.
 
Jag har tack och lov sluppit dessa problem efter mina graviditeter, och ganska snabbt återfått form och funktion på mage och muskler. Men jag vet att många lider - ofta i det tysta. Och tyvärr tycker jag att kunskapen kring bålträning efter en förlossning är bristfällig - både hos barnmorskor och instruktörer. Jag har mer än en gång hört rekommendationen att köra sit-ups för att komma i form snabbt. Bland det värsta du kan göra för separerade magmuskler... Övningen aktiverar de ytliga musklerna och ökar buktrycket kraftigt. Magens innehåll trycks ut mellan de raka magmusklerna som en tydlig ”ås” eller pyramid längs med magen och gör att läkningen av de raka magmuskulaturen fördröjs och försämras. En kvarstående diastas, och en påfrestad bäckenbottenmuskulatur som kvinnan inte kan kontrollera, kan ge problem som inkontinens, framfall, besvär och smärta från bäckenet och ryggen.
 
Så, fram för mer kunskap! Och ni mammor, ta hand om er kropp och träna bålträning - det har ni såå stor nytta av!
 
På återseende!


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: