Kladdkaka med chokladkola

 
 
Hej igen!
 
Jag känner att jag bara måste dela med mig av receptet på kladdkakan vi bjöd på i helgen. En ljuvlig sak med chokladkola på toppen. Bilden är från i söndags, då jag åt upp resterna (hehe...), och kolan har runnit lite. Men lika god ändå!
 
KLADDKAKA MED CHOKLADKOLA

 

3 dl socker

2 st ägg

150 g smör

2 dl mjöl

1 dl kakao

2 tsk vaniljsocker

1 krm salt

 

Chokladkola
 

1,5 dl grädde

1 dl socker

1 msk kakao

1 msk sirap

1 msk smör

 

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret i en kastrull. Vipsa ihop ägg och socker tills det blir vitt och poröst med en elvisp. Blanda ihop alla torra ingredienser väl.

 

Blanda ihop smör, mjölblandningen och det vispade sockret och ägget. Rör ihop till en jämt smet. Smöra en form med löstagbara kanter och häll i smeten. Grädde i nedre delen av ugnen 20-30 min (beroende på hur kladdig du vill ha den). Ta ut kakan och ställ in den i frysen under tiden du gör chokladkolan.

 

Chokladkola. Blanda ihop samtliga ingredienser och låt koka i 40 minuter på svag värme. Bred ut över kakan och ställ i kallt tills kolan stelnat. Jag äter den gärna med hallongrädde, men det går såklart lika bra med vanlig grädde eller glass.

 

Lycka till!

Postat av: Anonym

Vilken tur att jag inte har några planer i em, här ska bakas. Tack för receptet:))

2015-01-27 @ 14:19:20


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: