När jag väntade O...

Jag går in i vecka 29 den här veckan, och tänkte inleda med en rolig lista jag hittade på nätet. Väldigt kul att se tillbaka på graviditeten med O, och det ska bli kul att jämföra listorna sedan när det här barnet är fött. Jag tänkte skriva mer om O:s förlossning lite senare i sommar. Någon som vill haka på listan?

När fick du reda på att du var gravid? 23 december 2005
Blev det en chock? Inte direkt
Hur gammal var du? 30
Hade du mycket halsbränna? Ja, men mest magkatarr
Spydde du mycket? Nej, ingenting som tur var... 
Var det någon favoriträtt som ändrades? Inte vad jag kan minnas, älskade mat då också :-)
Hade du mycket foglossning? Nix, inga känningar alls faktiskt
Hade du sammandragningar? Nej, inte mer än att magen blev lite hård när jag ansträngde mig
Ditt sf mått som störst? 37 cm
Har du fått bristningar? Nej, tack och lov!
Trodde du att det var en pojke eller flicka? Var helt säkra på en flicka av någon anledning
Vad hoppades du på? Ett friskt barn!
Hade du mycket vätska i kroppen? Inte särskilt mycket, trots högsommarvärme!
Hur mycket gick du upp i vikt? ca 17 kilo
Hur ser du på graviditeten idag? Med glädje och kärlek! Man glömmer snabbt de tuffa bitarna.
Hur ville du att din förlossning skulle se ut? Jag ville föda så naturligt som möjligt, och klara mig med andning, avslappning och värme. Ville helst slippa ryggbedövning.
Gick du över tiden? Nej, födde dagen innan bf
Födde du för tidigt? Se ovan
När började din förlossning? Vattet började sippra ut på eftermiddagen den 20/8, och värkarbetet tog fart på senkvällen.
Hur lång tid tog det? Från första tendens till värk, till att O kom ut den 21/8 kl. 8.34, kanske 12 timmar
Hur mycket var du öppen när ni kom in? Helt, alltså 10 cm
Vad tyckte du var jobbigast? Den vidriga smärtan i ländryggen/sätet
Var du rädd för något? Att spricka, bli klippt eller kejsarsnitt. Samt att något var fel på barnet...
Grät du? Nej
Skrek du? Nix
Tog du nått smärtstillande? Nej, bara lustgas med lite lägre lustgashalt. Och självklart lokalbedövning när klippet gjordes....
Blev du sydd? Ja, en fördel om man blir klippt ;-)
Dragen med sugklocka? Nej
Hur många var inne i förlossningsrummet? 4 pers - jag, min sambo, bm och undersköterska 
Hade du någon nära med dig? Min sambo
Hur stor var bebisen? 3670 g och 53 cm
Blev det en pojke eller flicka? Pojke
Vad fick den heta? Olle
Hur ser du på förlossningen idag? Även om det var riktigt tufft hemma på slutet (började få krystvärkar), så ser jag tillbaka på förlossningen med glädje och stolthet.
Var allting värt det? Alla gånger om!!


Bild: Blimamma.se

Postat av: Elin - Mamma till Edvin och lillebror i magen ♥

Vilken rolig lista!

Den kommer jag absolut göra sedan jag också :)

Kram

2010-05-31 @ 10:11:35
URL: http://www.edvinsmamma.wordpress.com
Postat av: carolina

wow, tolv timmar är en ganska snabb förlossning från start ändå, iallafall första barnet? När man läser verkar det som att man har förvärkar i typ 2 dagar sen kanske det drar igång ;)

skönt att höra att du slapp ryggbedövning och födde "naturligt" utan eller vad man ska säga :)

trevlig veckostart! snart helg igen ;)

2010-05-31 @ 10:35:13
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Postat av: Katrin

Vad kul och intressant att läsa!

Man kanske skulle haka på..? Trots att det var över två år sen Leo kikade ut.. ;)

2010-05-31 @ 13:50:42
URL: http://vardagenvar.blogg.se/
Postat av: Fridas Fashion

Måste vara härligt att vara gravid! :) Kramar

2010-05-31 @ 15:30:21
URL: http://fridasfashion.se


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: