Såser till grillat, tack!


Bild: Google

Tzatziki, aioli, Café de Paris, Bearnaise... Ja, det är ju klassiska såser som passar till grillat.
Men jag efterlyser fler - gärna kalla med gräddfil, yoghurt eller creme fraiche som bas.

Har du något tips kanske?

Postat av: towis

jag gillar att blanda turkisk yoghurt, en kruka basilika, pressad citron, salt, peppar o olivolja. mycket sommarfräscht.

2011-05-24 @ 16:15:49
URL: http://towis.blogspot.com
Postat av: Mikaela

En väldigt god sås till grillat är denna kalla sås:

Creme fraiche 5 dl

PG:s Sötstarka senap, några matskedar

Sirap, någon matsked

Gräslök, hackad

Rödlök, hackad

Salt/peppar



Exakta mått har jag tyvärr inte, jag brukar smaka mig fram! Supergod är den i varje fall!!



Lycka till!

2011-05-24 @ 16:57:36
Postat av: Jennie

Jag gjorde en superenkel i helgen så blev väldigt uppskattad!



Blanda 2 dl creme fraiche med 1 dl sweet chili sås, pressa ner en vitlöksklyfta och salta lite... KLART!!!



Kram

2011-05-24 @ 17:56:59
URL: http://franlagenhettillhus.blogspot.com
Postat av: Mamman

Hej

Brukar blanda creme fraiche med limesaft och skal, sambal oelek, lite farinsocker, salt och peppar...

Eller mixa massa örter med vitlök och blanda ihop med creme fraiche.

2011-05-24 @ 18:02:51
Postat av: Kristine - Mammans Dagbok

Jag kan inte leva utan creme fraiche med fetaost. Blanda en burk creme fraiche med ett paket fetaost och mixa med vitlök och kryddor efter smak.

Något som oxå är gott är krossad ananas med sweet chili sås. Då brukar jag blanda en burk ananas med 1 dl sweet chili.



Oj va sugen jag blev på grillat kött och sås nu ;-)



Kram!

2011-05-24 @ 18:34:43
URL: http://mammansdagbok.blogspot.com
Postat av: Charlotte

Jag har en supergod tomatsallad som passar perfekt till grillat. Det är dock ingen creme fraich i men den är supergod och går alltid hem!



Tomater ca 5-6 stycken

1 lök (brukar alltid ha röd)

Majonnäs (köper alltid riktig, från charken), vet inte exakt hur mycket men kanske 1 dl eller så.

Salt & peppar.



Hacka tomater och lök. Blanda i majonnäsen och blanda ordentligt (det ser grynigt ut i början men det blir bra efter att man blandat ordentligt) och krydda!

2011-05-24 @ 20:24:07
URL: http://hemmahosfyrklovern.blogg.se/
Postat av: Maria

Gillar du pepparrot så är det jätte gott att riva ner i en burk med crème fraîche.

Jätte gott till grillat kött, en favorit här:-)



Kram Kram

2011-05-24 @ 20:30:13
URL: http://sagafia.se
Postat av: Bea

Jag har en favorit!

Blanda:

*Creme fraiche (1 burk)

*Smulad fetaost (valfri mängd efter tycke o smak)

*Knaperstekt bacon (ca 75-100 g/halvt pkt)

*Svartpeppar



Till detta kan du äta vad som helst men jag rekommenderar grillad majskolv!!!



Tips! Byt ut bacon mot soltorkad tomat (finhackad) och ät tillsammans med grillad kyckling!

2011-05-25 @ 10:28:33


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: