HIT för hemmabruk

Hej igen!
 
Haft en bra start på Valborgsmässoafton? Jag har stämplat ut sedan några timmar tillbaka - ätit lunch, sovit middag och sedan sprungit en runda. Härligt, eller hur? Och det sista jag gjorde på mitt korta arbetspass, var att köra ett fullknökat (ja, våra anställda verkar älska att köra hårt!) HIT-pass med Tabata-intervaller.
 
Den här gången la jag upp ett pass med enbart kroppsvikt, för att det ska vara enkelt för folk att ta med sig det hem till vardagsrummet eller trädgården. Jag vet att det krävs en rejäl spark i baken på många, för att just hemmaträning ska bli av - men för vissa är det kanske enda möjligheten (om man är själv med barn, bor långt från ett gym) och då finns det inga undanflykter. Bara att dra på sig träningskläderna, ladda ner en Tabata-app (eller använd färdigmixade låtar på Spotify - sök på t.ex. Tabata Songs) och köra igång! På 30 min är du färdig - bokstavligt talat!
 
Eftersom jag vet att många av er läsare gillar mina träningsupplägg, så ska jag självklart bjuda på dagens pass också :-) I en Tabata-intervall jobbar man 20 sek och vilar 10 sek, upprepat 8 gånger under 4 min. Jag gillar att varva två olika övningar under varje intervall - gärna en som är mer styrkebaserad och en som höjer pulsen rejält. Värm upp 5 min och kör!
 
Tabata 1
 
Burpee med 180 graders rotation
Planka med enarmsrodd utan vikt
 
Tabata 2
 
Omvänd burpee med 2 boxslag
Russian Twist
 
Tabata 3
 
Rygglyft med rumpklapp
Mountain Climbers
 
Tabata 4
 
Klättrande planka
Långt jämfotahopp fram, snabba steg bakåt
 
Som vanligt är det supersvårt att förklara övningarna i text, men det mesta går att googla om man inte förstår :-) Testa gärna om ni är lediga i Valborg - kan lova er en svettig och rolig halvtimma! Nu ska vi se vad resten av Valborg har att bjuda på... T jobbar såklart denna intensiva dag för polisen, så jag och smågrabbarna får mysa själva. Vad gör ni ikväll?
 
Kram & på återseende ♥
 
 
Postat av: birgitmaria

Vi har varit på middag hos grannarna, kollat in majbrasan här bakom oss. Nu ska jag bara slöa i soffan :-) Ha det gott!

2014-04-30 @ 22:30:11
URL: http://birgitmaria.blogg.se/


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: