Utanför bekvämlighetszonen...

 
Hallå igen!
 
Sedan jag kickade igång min PT-satsning med Milla förra veckan, så är det flera som har undrar hur denna tjänst funkar. Jag kommer att göra en större sammanfattning och utvärdering av samarbetet när de 5 veckorna är över, men redan nu kan jag säga att jag är superpeppad (t.om mer än innan faktiskt) på att satsa hårt på träningen.
 
Just nu pressar jag min kropp lite tuffare än den är van vid. Förutom de galet jobbiga ryggpass som ni redan läst om (som jag kör 2 gånger i veckan), har jag blivit "ordinerad" bl.a. core, hemma-amraps och löpintervaller. Jag är van att springa längre sträckor i ett hyfsat behagligt tempo, men nu vill Milla att jag ska lägga in fler intervaller. Här snackar vi om att hamna en bra bit utanför bekvämlighetszonen... Vill ni också testa upplägget så får ni det här.
 
 
Spring 4 min hårt (85-90 %av maxpuls)
Vila 2 min
 
Spring 2 min hårt (85-90% av maxpuls)
Vila 1 min
Spring 2 min
Vila 1 min
 
Spring 1 min (nära 90% av maxpuls)
Vila 30 sek
Upprepa totalt 4 ggr
 
Spring 30 sek  (90% av maxpuls)
Vila 15 sek
Upprepa 8 ggr totalt
 
 
Ett tufft pass! Som vanligt när man pressar sig lite utöver det vanliga, och känner att kroppen svarar, så fylls man på av enorma mängder endorfiner! Och jag vet av erfarenhet att just intervallträning ger stor effekt även på långdistanslöpning. I helgen sprang jag t.ex. milen för första gången på länge - så, jag tror jag är på gång :-) Idag blir det dock ingen träning. Kroppen måste få vila ibland också - och det ska den få göra idag. Vad jag ska hitta på får ni höra mer om ikväll.
 
Ha en fin onsdag!
Postat av: jessica

Låter så roligt! Ja har själv anmält mig till lofsans löparskola som börjar på söndag! Väldigt peppad och nervös!☺ detta intervallpass ska jag nog testa imorgon innan jobbet! Tack för all inspiration... kramar

2014-08-13 @ 08:47:30
Postat av: birgitmaria

Låter jätteroligt! (jobbigt också, men kul) Jag ska ha en veckas semester med sol, bad och nedkoppling från allt vad internet heter!! Men sen ska jag göra ett träningsupplägg inför hösten, särskilt eftersom jag ska springa Tjurruset i oktober.
Ha det gott!

2014-08-13 @ 09:28:30
URL: http://birgitmaria.blogg.se/
Postat av: Miss Agda

Heja dig! Just detta pass är väldigt jobbigt! ;) Det är viktigt att det blir en blandning av jobbiga och lättare pass. Så nästa pass löpning kan bli mysjogg :D

2014-08-13 @ 13:24:21
URL: http://missagda.se


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: